Woord vooraf
Stop Verkopen #0
Het boek is af maar het project begint pas. Stop verkopen is veel meer dan alleen een boek. Het is een methode die je kunt gebruiken om je product te laten kopen door jouw klant.
De komende weken krijgen jullie steeds een deel te lezen uit mijn boek. Vind je het leuk het boek aan te schaffen? Kijk even in mijn webwinkel.
Vandaag: het voorwoord
Het viel me op dat als mensen tijdens gesprekken in hun rol blijven, hun gedrag ook voorspelbaar wordt. Zakelijk heb ik ontelbare keren bij mensen aan tafel gezeten die hun deel van het spel aan het spelen waren, zonder dat ze het in de gaten hadden. Net als bij verkopers spuwt de school voor inkopers niet de meest creatieve geesten uit. Te vaak zag ik dat de inkoper te laat is, je niets te drinken aanbiedt, je tegen de zon in laat kijken, onduidelijk praat, je met stemverheffing probeert te intimideren en vooral bezig is te zeggen dat je aanbod te mager is. Ik heb me daardoor in het begin wel eens laten beïnvloeden, maar het houdt echt een keer op en denk dat ik inmiddels alle trucjes doorzie. Aan de andere kant heb ik ook de meest fantastische mensen meegemaakt, waarbij we gierend van het lachen in een hok zaten te onderhandelen.
De afgelopen 35 jaar heb ik rondgereisd in het circus van salesmanagers. In het begin deed ik een of meer regio’s in Nederland, later trad ik toe tot het zich internationaal verplaatsende leger van handelsreizigers. Deze bubbel verplaatst zich en over de hele wereld kom je dezelfde mensen tegen. De verhalen die ik heb opgeschreven komen deels uit eigen ervaring en zijn deels overgenomen van anderen. Ik vergat wie het precies waren, waar ze vandaan kwamen en wat ze deden. Veel verhalen hoor je op verschillende plekken van verschillende mensen. Sommige verhalen heb ik zo vaak verteld dat ik niet meer weet of ik ze zelf op deze manier heb meegemaakt of dat ze deels zijn ‘geleend’. Ik dank mijn medereizigers en mede-salesmanagers voor het delen van de verhalen in de talloze hotelbars, luchthavens en op de verschillende beurzen. Ik hoop jullie nog vaak tegen te komen.
De hoofdpersoon lijkt op mij. In veel gevallen ben ik de hoofdpersoon, maar vaak ook niet. Het gaat om de verhalen.
Dit boek is opgebouwd uit zes hoofdstukken, elk met een overkoepelend thema. Elk hoofdstuk heeft twee delen. Deel één is een verhaal uit de sales en in deel twee vind je de theorie van het thema verder uitgediept. Het thema ‘reizen’ komt in bijna alle verhalen terug. Reizen kun je fysiek doen, maar ook in je hoofd. Daar maak ik de mooiste reizen.
Mag het iets meer zijn?
