Het belang van een goede coach
Wie de broek past, trekke hem aan

Het boek "Stop Verkopen" is af maar het project begint pas. "Stop verkopen" is een methode die je kunt gebruiken om jouw klant je product te laten kopen. De klant koopt uitgesteld vertrouwen en dat vertrouwen moet je verdienen. Hoe je dat doet?
De komende weken krijgen jullie steeds een deel te lezen uit mijn boek. Vind je het leuk het boek aan te schaffen? Kijk even in mijn webwinkel.
Vandaag: Wie de broek past, trekke hem aan. Over het belang van een goede coach, een goed voorbeeld
Onder licht protest verdwijnt de klant in de paskamer en komt er even later met een opgetogen blik weer uit. De pantalon zit als gegoten, net als de eerste trouwens. Wacht eens even, is dit niet de eerste?
“Dit is hem, deze neem ik.”
Gerard bedankt de klant, dat hij toch nog een keer de moeite heeft genomen. Ook vraagt hij nog of hij iets kan doen en verkoopt en passant nog enkele extra kledingstukken. Op mijn beurt bedank ik ook de klant en begeleid hem naar de kassa. Dit is de allereerste pantalon die ik hem gaf! Een lichte twijfel maakt zich van mij meester. Ze zullen toch niet omgewisseld zijn? Maar ik weet het zeker. Deze pantalon had hij als eerste aan. Een tevreden klant verlaat het pand en een verwarde verkoper blijft achter.
Gerard staat met een grote grijns op me te wachten.
“Leg me nou eens uit hoe je dat deed?”, vraag ik hem.
“Je hebt de goede keuze voor hem gemaakt, maar dat wilde hij niet aannemen van jou als groentje. De eerste broek was perfect voor hem, maar je bent gewoon te jong voor deze klant.”
Met mijn jeugdige overmoed en ongepaste trots was ik in mijn kuif gepikt. Waarom wilde hij niet van mij wilde aannemen dat ik gelijk had?
“Loop je nou nog steeds te mekkeren over die ene klant? Het gaat er toch om dát hij heeft gekocht? Laat toch gaan. Jouw tijd komt nog wel.”
“Jouw tijd komt nog wel, jouw tijd komt nog wel. Wat denken ze wel.” Ik ben dagenlang geirriteerd over dit incident.
Natuurlijk zeg je dat niet, maar denk je het alleen maar.
Gerard werd de coach die mij een belangrijke les leerde: Soms moet je even stoppen met verkopen.
Mag het iets meer zijn?
