Het boek is af maar het project begint pas. Stop verkopen is veel meer dan alleen een boek. Het een methode die je kunt gebruiken om je product te laten kopen door jouw klant.
De komende weken krijgen jullie steeds een deel te lezen uit mijn boek. Vind je het leuk het boek aan te schaffen? Kijk even in mijn webwinkel.
Vandaag: Wie wil jij zijn? Welke rol speel jij?
Iedereen heeft verschillende rollen in het leven. Je bent echtgeno(o)t(e), zoon/dochter, vader/moeder, collega, klasgeno(o)t(e), vriend(in), minna(a)r(es), teamgeno(o)t(e) en je bént je beroep. In mijn geval heb ik vaak de rol van verkoper. Dat is een rol die ik speel en dat moet ik zeker niet persoonlijk maken. Als verkoper speel je een rol en verkoop je iets waar je vanaf wil. Ik weet niet of je ooit iets hebt willen kopen of verkopen waar je een emotionele binding mee hebt? Doe het niet. Je bent te emotioneel betrokken en gaat het spel volledig verliezen, met het vervelende gevoel als gevolg dat je opbrengst te mager is. Zie verkopen als een spel dat je moet spelen. In dat spel kan je gebruik maken van verschillende speelkaarten en soms is het nodig om een joker in te zetten. Een goede leidinggevende of collega begrijpt dat en speelt de rol van joker wanneer dat nodig is. Niet om de ander af te vallen, niet om zijn/haar kennis te laten zien of om de hoogste aap op de apenrots te spelen, het gaat om het spel. Wees je ook bewust van jouw rol in dit spel. Een spelend kind is geen partij voor een senior. De hiërarchie in een spel moet duidelijk zijn en ik heb mijn rol telkens geprobeerd te accepteren . Mijn voorbeelden gaven mij steeds een richting om het spel volgens hun strategie te spelen. Ik heb goed naar ze gekeken, geprobeerd het beste er voor mij uit te halen om vervolgens mijn eigen stijl te ontwikkelen.
Inmiddels begeleid ik een aantal professionals in hun zoektocht naar de juiste strategie bij ingewikkelde commerciële trajecten. Dat werkt echter alleen als er een onderling respect bestaat waarbij kritische vragen niet uit de weg worden gegaan.
Bij het kiezen van de juiste coach is het belangrijk dat er een klik is tussen de twee, dat je elkaar gelooft en elkaar in je waarde laat. Geeft de coach aan wat hij met je wil bereiken en waar de grenzen van het traject ophouden, dan zal het ongetwijfeld een goede samenwerking zijn.
Hoed u echter voor de zogenaamde levenscoaches met de respectabele leeftijd van 24 jaar.