Salescoaching Week 7
Weer op reis!

In deze blogs neem ik je mee in mijn eerste periode als zelfstandig salescoach.
Hiep hiep hoera, de wereld gaat weer open. De eerste zakelijke trip binnen Europa is een feit. Parijs was de bestemming. Aan de ene kant is het fijn weer in die bubbel van zakelijke reizigers terug te keren, aan de andere kant was het wel weer heel erg schakelen. Op de dag van het vertrek had ik gewoon de zenuwen, reisstress. Heb ik alles, ben ik op tijd, is alles goed voorbereid, hoe zal het gaan? Om er halverwege Parijs achter te komen dat de oplader van de computer nog op mijn bureau ligt. Maar al snel voelt het als vanouds. Ik rij mee met mijn opdrachtgever en we nemen de bekende weg in Nederland, ondergaan de file bij Antwerpen, drinken koffie bij Aire de Phalempin, vervelen we ons in het saaie Noord Frankrijk, krijgen we opnieuw file op de périphérique, moeten we zoeken naar het hotel om vervolgens te verzuchten dat het toch wel weer heel fijn is onderweg te zijn. De restaurants zijn vol, het eten heerlijk en de wijn Frans. De nacht is door het lawaai op straat onrustig en warm omdat de verwarming niet uit kan. Ik was het even vergeten maar dit hoort er allemaal bij.
Op dag twee gaat het gesprek met de klant voorspoedig en nieuwe opdrachten met bijbehorende verre reizen zitten inmiddels in de pijplijn. Op de terugweg naar huis zit ik in de overvolle Thalys en kan de rust niet vinden. Het verkoopgesprek en de vele prikkels onderweg maken me onrustig, de koptelefoon met muziek remt de adrenaline.
De volgende dag wederom fysieke ontmoetingen, maar nu in Deventer. Het project Boost Your Business van Het Ondernemershuis heeft meer aandacht nodig. Hoe krijgen we dit mooie product beter onder de aandacht. BYB biedt een volledige maand extra focus op waarde, kosten en opbrengst van je bedrijf. De reacties van oud deelnemers zijn heel positief en een aantal ondernemers heeft daadwerkelijk grote stappen gezet met hun bedrijf. Alleen valt de exposure tegen. Instagram en LinkedIn worden de speerpunten van de acties. Heel erg leerzaam om te zien hoe jonge ondernemende mensen omgaan met social media. De tone of voice wordt direct omgezet naar versie 2022. Daarna volgde nog een interessante inspiratiesessie in het Startup Café Deventer waar ons een inkijkje werd gegund in een succesvol IT bedrijf uit de regio.
Deze week stond in het teken van prikkels, prikkels, prikkels. De komende maanden zal het niet anders zijn. We gaan elkaar weer vaker zien, handen schudden, koffie drinken, diners gebruiken en aftoppen met bier. De grote uitdaging wordt om dit allemaal een beetje te managen. Hoe ga ik al die feestjes, afspraken, uitdagingen, vergaderingen in mijn agenda proppen?
Dat is een mooi bruggetje naar mijn boek. Zoals je wellicht weet, smeer ik mijn boekrelease uit over 6 hoofdstukken en bied ik ze aan in mijn webshop. Hoofdstuk 1 en 2 staan inmiddels online. Elk hoofdstuk bevat een verkoopverhaal en een verkoop theorie.
Het thema van H2 is “luiheid”. Wij verkopers hebben de naam lui te zijn en laten we dat vooroordeel vooral bevestigen. Zolang luiheid betekent dat je heel efficiënt met je tijd omgaat, is luiheid de oude naam voor wat we nu mindfulness noemen. In dit hoofdstuk heb ik de 20-80regel een paar stappen verder gebracht. Als 20% van je klanten 80% van je omzet genereert, moet je je afvragen hoe je met die 80% klanten voor 20% omzet omgaat?
Het verhaal van dit hoofdstuk gaat over een van mijn zakentrips naar Groenland en hoe ik op die ijsschots terecht kwam.
Als je mijn boek per hoofdstuk koopt, betaal je voor het aantal woorden dat je krijgt. De prijs is €0,001 per 10 woorden. Een hoofdstuk gaat vervolgens tussen de €2,50 en €5,- kosten.
Het boek zal 6 delen krijgen.
De voorpublicatiekan je kopen voor €30,-. Je krijgt hiervoor alle delen digitaal downloadbaar en een gedrukt exemplaar per post.
Daarna gaat het boek € 35,- gaan kosten exclusief verzendkosten.
Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Stuur een mail naar
verkoop@maartenwolsing.nl
Mag het iets meer zijn?
