Salescoaching Week 7 

maartenwolsing • 18 februari 2022

Weer op reis!

In deze blogs neem ik je mee in mijn eerste periode als zelfstandig salescoach.


Hiep hiep hoera, de wereld gaat weer open. De eerste zakelijke trip binnen Europa is een feit. Parijs was de bestemming. Aan de ene kant is het fijn weer in die bubbel van zakelijke reizigers terug te keren, aan de andere kant was het wel weer heel erg schakelen. Op de dag van het vertrek had ik gewoon de zenuwen, reisstress. Heb ik alles, ben ik op tijd, is alles goed voorbereid, hoe zal het gaan? Om er halverwege Parijs achter te komen dat de oplader van de computer nog op mijn bureau ligt. Maar al snel voelt het als vanouds. Ik rij mee met mijn opdrachtgever en we nemen de bekende weg in Nederland, ondergaan de file bij Antwerpen, drinken koffie bij Aire de Phalempin, vervelen we ons in het saaie Noord Frankrijk, krijgen we opnieuw file op de périphérique, moeten we zoeken naar het hotel om vervolgens te verzuchten dat het toch wel weer heel fijn is onderweg te zijn. De restaurants zijn vol, het eten heerlijk en de wijn Frans. De nacht is door het lawaai op straat onrustig en warm omdat de verwarming niet uit kan. Ik was het even vergeten maar dit hoort er allemaal bij.

Op dag twee gaat het gesprek met de klant voorspoedig en nieuwe opdrachten met bijbehorende verre reizen zitten inmiddels in de pijplijn. Op de terugweg naar huis zit ik in de overvolle Thalys en kan de rust niet vinden. Het verkoopgesprek en de vele prikkels onderweg maken me onrustig, de koptelefoon met muziek remt de adrenaline.

De volgende dag wederom fysieke ontmoetingen, maar nu in Deventer. Het project Boost Your Business van Het Ondernemershuis heeft meer aandacht nodig. Hoe krijgen we dit mooie product beter onder de aandacht. BYB biedt een volledige maand extra focus op waarde, kosten en opbrengst van je bedrijf. De reacties van oud deelnemers zijn heel positief en een aantal ondernemers heeft daadwerkelijk grote stappen gezet met hun bedrijf. Alleen valt de exposure tegen. Instagram en LinkedIn worden de speerpunten van de acties. Heel erg leerzaam om te zien hoe jonge ondernemende mensen omgaan met social media. De tone of voice wordt direct omgezet naar versie 2022. Daarna volgde nog een interessante inspiratiesessie in het Startup Café Deventer waar ons een inkijkje werd gegund in een succesvol IT bedrijf uit de regio.

Deze week stond in het teken van prikkels, prikkels, prikkels. De komende maanden zal het niet anders zijn. We gaan elkaar weer vaker zien, handen schudden, koffie drinken, diners gebruiken en aftoppen met bier. De grote uitdaging wordt om dit allemaal een beetje te managen. Hoe ga ik al die feestjes, afspraken, uitdagingen, vergaderingen in mijn agenda proppen?

Dat is een mooi bruggetje naar mijn boek. Zoals je wellicht weet, smeer ik mijn boekrelease uit over 6 hoofdstukken en bied ik ze aan in mijn webshop. Hoofdstuk 1 en 2 staan inmiddels online. Elk hoofdstuk bevat een verkoopverhaal en een verkoop theorie.

Het thema van H2 is “luiheid”. Wij verkopers hebben de naam lui te zijn en laten we dat vooroordeel vooral bevestigen. Zolang luiheid betekent dat je heel efficiënt met je tijd omgaat, is luiheid de oude naam voor wat we nu mindfulness noemen. In dit hoofdstuk heb ik de 20-80regel een paar stappen verder gebracht. Als 20% van je klanten 80% van je omzet genereert, moet je je afvragen hoe je met die 80% klanten voor 20% omzet omgaat?

Het verhaal van dit hoofdstuk gaat over een van mijn zakentrips naar Groenland en hoe ik op die ijsschots terecht kwam.

Als je mijn boek per hoofdstuk koopt, betaal je voor het aantal woorden dat je krijgt. De prijs is €0,001 per 10 woorden. Een hoofdstuk gaat vervolgens tussen de €2,50 en €5,- kosten.

Het boek zal 6 delen krijgen.

De voorpublicatiekan je kopen voor €30,-. Je krijgt hiervoor alle delen digitaal downloadbaar en een gedrukt exemplaar per post.

Daarna gaat het boek € 35,- gaan kosten exclusief verzendkosten.

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Stuur een mail naar

verkoop@maartenwolsing.nl


Mag het iets meer zijn?

door maartenwolsing 18 februari 2025
helemaal niks
door maartenwolsing 28 januari 2025
MLK en DJT
A black bowl filled with blueberries on a black background.
door maartenwolsing 20 januari 2025
1969: say, can I have some of your purple berries
door maartenwolsing 13 januari 2025
De 80-20 regel
door maartenwolsing 6 januari 2025
De eerste werkdag van 2025
door maartenwolsing 6 september 2024
Wie is de beste kandidaat?
door maartenwolsing 14 mei 2024
Joost Klein en de waterbak Wat er precies is gebeurd in Malmö tijdens het Eurovisie Songfestival is nog niet helemaal duidelijk en het is de vraag of het ooit helemaal duidelijk wordt. In de aanloop naar de finale van het Eurovisie songfestival is er een incident voorgevallen tussen de Nederlandse inzending en een Zweedse cameravrouw. Feit is dat er iets moet zijn gebeurd dat de organisatie heeft doen besluiten tot het nemen van de zwaarste maatregel: diskwalificatie en de zaak overdragen aan de plaatselijke politie. Die heeft, na het horen van alle partijen, besloten de zaak over te hevelen aan de officier van justitie die er vervolgens een uitspraak over moet doen. Dat betekent dat het geen gemakkelijke casus is. De EBU, de organisatie van het songfestival heeft vele belangen moeten afwegen en een hoop kritiek over zich heen gehad. Terecht of onterecht, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar om een zaak te hebben naar de politie zal er iets moeten zijn voorgevallen dat ernstig genoeg is om deze zware maatregelen te nemen. Ook de EBU zal zich bewust zijn van de emoties die op dat moment naar boven kunnen komen. Maar laten we de zaak eens bekijken van een andere kant. De waterbak. De waterbak is een obstakel in de steeple chase waarbij je na het lopen van een aantal meters en het nemen van een aantal hordes te maken krijgt met een bak water waar je het beste overheen kan springen. Door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je de overkant niet haalt en dat je in de waterbak belandt. Afhankelijk van je val, kan je door met natte voeten of moet je afhaken. Ik heb regelmatig te maken gehad met de metafoor van de waterbak, omdat een project op het laatste moment afketste. In processen heb je te maken met een race die te vergelijken is met de steeple chase. Degene met het beste plan, de beste mentale kracht, de beste uitvoering, de langste adem en een beetje geluk zal als winnaar over de streep komen. Tijdens lange salestrajecten ben ik helaas regelmatig in de waterbak terechtgekomen. In mijn hoofd had ik de winst al binnen, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. De ene keer was de concurrentie mij te slim af, ik had het proces toch niet goed ingeschat en de andere keer werd ik, verblind door het zicht op de winst, slordig in mijn procesmanagement. Mijn focus werd minder en ik werd afgeleid door bijzaken die niet bijdragen tot het uiteindelijke doel: de order. In dit perspectief gezien is het tragisch wat er is gebeurd met Joost Klein. Naar zijn eigen zeggen heeft hij jarenlang gewerkt aan deelname en hopelijk winst tijdens het Eurovisie Songfestival. Zijn fanbase heeft hij voldoende gespreid om uit verschillende Europese landen jonge stemmers te trekken. Zijn liedje is aansprekend voor de jongste generatie maar ook voor de iets oudere Europeaan die nog heeft staan hakken op een 90’s feest. Zijn act is genderneutraal genoeg voor de doelgroep en hij heeft zich omringd met belangrijke influencers om voldoende bereik te krijgen bij de niet-tv kijkende groep songfestival liefhebbers. Het thema van zijn liedje is heel toepasselijk verbroedering, wat in deze tijd van oorlogen en onzekerheid op veel steun kan rekenen en hij sluit af met een hele persoonlijke, emotionele boodschap. Bij de bookmakers was de inzending goed voor een stevige top 10 notering. Als Joost zich aan zijn plan had gehouden en zich netjes aan de regels had gehouden, was het liedje waarschijnlijk hoog geëindigd. Maar toen kwam de waterbak. Joost liet zich afleiden van zijn doel en werd emotioneel. Dat is funest voor het managen van een proces. Hij schijnt een aantal keren de regels van de EBU te hebben overtreden met het bekende gevolg. Wanneer de Nederlandse delegatie heel boos reageert met de opmerking dat de straf buitenproportioneel is, geven ze in feite toe dat Joost de regels heeft overtreden. Anders hadden ze wel gezegd dat de straf onrechtmatig zou zijn. Buitenproportioneel is een waardeoordeel dat de Zweedse rechter zal gaan toetsen, maar voor mij staat vast dat er iets gruwelijk mis is gegaan. Heeft de Nederlandse delegatie dan goed gehandeld? Het antwoord is nee. Joost is creatief en uitvoerend artiest en had moeten doen wat hij goed kan: het neerzetten van een ijzersterke performance. De delegatie had Joost moeten beschermen voor het Eurovisie circus en voor zichzelf. Want we hebben het hier over een jongen van 26 met een beladen geschiedenis die wordt losgelaten in een arena van prikkels. Dat is haast vragen om gedoe. De Nederlandse delegatie heeft, óf een slecht plan gehad, óf het goede plan slecht uitgevoerd. Zij zijn met zijn allen in de waterbak beland. Mocht het de bedoeling zijn geweest van Joost Klein en de Nederlandse delegatie om te winnen op exposure en zou het zo zijn dat de hele rel onderdeel is van een vooropgezet plan, dan hebben ze de waterbak met glans doorlopen en kunnen ze zich alsnog als winnaar uitroepen. Het gevolg is namelijk dat Europapa meer aandacht heeft gehad dan de winnaar uit Zwitserland. Het is de vraag wat we ons over 5 jaar van deze editie gaan herinneren: de winnaar of de rel?
A row of small bowls filled with fruit on a table.
door maartenwolsing 13 april 2024
Communicatie in het buitenland
door maartenwolsing 19 januari 2024
Nieuwe naam
door maartenwolsing 11 mei 2023
Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen.
Meer posts