Workation

maartenwolsing • 8 februari 2022

Hollandse luchten en een uitgestelde introductie

Workation

Deze keer komt de schrijvelarij vanuit een workation locatie in Midden Nederland. Het werkt inspirerend om vanuit een andere locatie de dagelijkse werkzaamheden te doen en na het werk gelijk op vakantie te zijn. Nu het intensieve reizen definitief achter de rug is, zal ik mijn prikkels op een andere manier opzoeken.

De eerste weken zzp zitten erop en het begint langzamerhand te wennen. De nieuwe status voelt goed. De vanzelfsprekendheid van ingesleten vaste patronen zijn ingewisseld voor meer ruimte en vrijheid. Het enige wat wel zeer deed was dat de leasebak die ik met zorg had uitgekozen moest worden ingeleverd. Met de youngtimer die ervoor in de plaats kwam heb ik in de afgelopen 6 weken een gewenningsproces moeten ondergaan vanwege een lege accu, een motorstoring en dure benzine. Maar hij is wel van mij!

Vol enthousiasme ben ik elke dag bezig mijn opdrachtgevers te geven waar ze me voor betalen: meer verkoop. Het is een grote uitdaging om dit binnen de tijd uit te voeren die daarvoor staat gepland om vervolgens genoeg tijd over te houden voor het ontwikkelen van nieuwe producten, het zoeken naar nieuwe opdrachten, het bijwonen van netwerkbijeenkomsten, het schrijven van blogjes, het doen van administratie en voltooien van mijn boek. Ik wilde meer prikkels en zal ze krijgen ook.

Om met dat boek door te gaan: dank jullie wel voor de positieve reacties op mijn vorige blog/nieuwsbrief. Voor degene die dit gemist heeft een korte update.

Ik ben bezig met het in eigen beheer uitgeven van mijn boek: “Stop Verkopen”. Iedereen uit de schrijverswereld gaf me vergelijkbare feedback: “Je schrijft leuke stukkies maar van een boek ga je niet rijk worden. Het zal je hooguit helpen je bedrijf op de kaart te zetten.” Als dat het geval is, betekent het dat ik misschien een paar honderd boeken verkoop met een paar euro netto opbrengst na aftrek van kosten. Groter zal het niet worden. Mijn boek is zeer hoogstwaarschijnlijk geen potentiële bestseller en zal bij het grote publiek een marginaal bestaan hebben. Het onderwerp, sales, is hiervoor te specialistisch en de nichemarkt, de lezende salesmanager, is te klein.

Daarom:

1- Het boek ga ik in eigen beheer uitgeven

2- De lancering gaat per hoofdstuk

3- Zes hoofdstukken

4- Zes keer rumoer maak rondom mijn boek

5- Optimale aandacht voor mijn boek

6- Verkeer op mijn website, wat goed is voor de SEO

De gedachte hierachter is dat elk product een PLC heeft, dat is een Product Life Cycle of een levenscyclus. Een voorbeeld PLC grafiek staat in de begeleidende foto hierboven afgebeeld. Elk product gaat een levensfase door en de uitdaging is om die levensfase zo lang mogelijk te maken om uiteindelijk zo veel mogelijk van je product te verkopen.

Een korte uitleg

Door mijn boek in fases uit te geven verleng ik de introductiefase van het product. Wanneer de levensduur van het product in de markt langer wordt, komt dat de verkoop ten goede. Hoe langer de PLC, hoe meer verkoop. Om te voorkomen dat de PLC in de dalende lijn terecht komt, moet er een innovatie plaatsvinden. Dat kan zijn een productinnovatie of een marktinnovatie. Beide ga ik realiseren door in stoffige zaaltjes seminars (productinnovatie) te geven en zo tegen een extra vergoeding uitleg te geven over wat er in dat boek staat zodat de niet-lezer (marktinnovatie) het boek ongelezen in de kast kan zetten.

Het eerste hoofdstuk staat inmiddels te koop in mijn webshop en de volgende releases zijn gepland om de drie weken.

Als je mijn boek per hoofdstuk koopt, betaal je voor het aantal woorden dat je krijgt. De prijs is €0,001 per 10 woorden. Een hoofdstuk gaat vervolgens tussen de €2,50 en €5,- kosten.

Het boek zal 6 hoofdstukken krijgen.

De voorpublicatie kan je kopen voor €30,-. Je krijgt hiervoor alle delen digitaal downloadbaar en een gedrukt exemplaar per post.

Daarna gaat het boek € 35,- gaan kosten exclusief verzendkosten.

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Stuur een mail naar

verkoop@maartenwolsing.nl


Mag het iets meer zijn?

door maartenwolsing 18 februari 2025
helemaal niks
door maartenwolsing 28 januari 2025
MLK en DJT
A black bowl filled with blueberries on a black background.
door maartenwolsing 20 januari 2025
1969: say, can I have some of your purple berries
door maartenwolsing 13 januari 2025
De 80-20 regel
door maartenwolsing 6 januari 2025
De eerste werkdag van 2025
door maartenwolsing 6 september 2024
Wie is de beste kandidaat?
door maartenwolsing 14 mei 2024
Joost Klein en de waterbak Wat er precies is gebeurd in Malmö tijdens het Eurovisie Songfestival is nog niet helemaal duidelijk en het is de vraag of het ooit helemaal duidelijk wordt. In de aanloop naar de finale van het Eurovisie songfestival is er een incident voorgevallen tussen de Nederlandse inzending en een Zweedse cameravrouw. Feit is dat er iets moet zijn gebeurd dat de organisatie heeft doen besluiten tot het nemen van de zwaarste maatregel: diskwalificatie en de zaak overdragen aan de plaatselijke politie. Die heeft, na het horen van alle partijen, besloten de zaak over te hevelen aan de officier van justitie die er vervolgens een uitspraak over moet doen. Dat betekent dat het geen gemakkelijke casus is. De EBU, de organisatie van het songfestival heeft vele belangen moeten afwegen en een hoop kritiek over zich heen gehad. Terecht of onterecht, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar om een zaak te hebben naar de politie zal er iets moeten zijn voorgevallen dat ernstig genoeg is om deze zware maatregelen te nemen. Ook de EBU zal zich bewust zijn van de emoties die op dat moment naar boven kunnen komen. Maar laten we de zaak eens bekijken van een andere kant. De waterbak. De waterbak is een obstakel in de steeple chase waarbij je na het lopen van een aantal meters en het nemen van een aantal hordes te maken krijgt met een bak water waar je het beste overheen kan springen. Door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je de overkant niet haalt en dat je in de waterbak belandt. Afhankelijk van je val, kan je door met natte voeten of moet je afhaken. Ik heb regelmatig te maken gehad met de metafoor van de waterbak, omdat een project op het laatste moment afketste. In processen heb je te maken met een race die te vergelijken is met de steeple chase. Degene met het beste plan, de beste mentale kracht, de beste uitvoering, de langste adem en een beetje geluk zal als winnaar over de streep komen. Tijdens lange salestrajecten ben ik helaas regelmatig in de waterbak terechtgekomen. In mijn hoofd had ik de winst al binnen, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. De ene keer was de concurrentie mij te slim af, ik had het proces toch niet goed ingeschat en de andere keer werd ik, verblind door het zicht op de winst, slordig in mijn procesmanagement. Mijn focus werd minder en ik werd afgeleid door bijzaken die niet bijdragen tot het uiteindelijke doel: de order. In dit perspectief gezien is het tragisch wat er is gebeurd met Joost Klein. Naar zijn eigen zeggen heeft hij jarenlang gewerkt aan deelname en hopelijk winst tijdens het Eurovisie Songfestival. Zijn fanbase heeft hij voldoende gespreid om uit verschillende Europese landen jonge stemmers te trekken. Zijn liedje is aansprekend voor de jongste generatie maar ook voor de iets oudere Europeaan die nog heeft staan hakken op een 90’s feest. Zijn act is genderneutraal genoeg voor de doelgroep en hij heeft zich omringd met belangrijke influencers om voldoende bereik te krijgen bij de niet-tv kijkende groep songfestival liefhebbers. Het thema van zijn liedje is heel toepasselijk verbroedering, wat in deze tijd van oorlogen en onzekerheid op veel steun kan rekenen en hij sluit af met een hele persoonlijke, emotionele boodschap. Bij de bookmakers was de inzending goed voor een stevige top 10 notering. Als Joost zich aan zijn plan had gehouden en zich netjes aan de regels had gehouden, was het liedje waarschijnlijk hoog geëindigd. Maar toen kwam de waterbak. Joost liet zich afleiden van zijn doel en werd emotioneel. Dat is funest voor het managen van een proces. Hij schijnt een aantal keren de regels van de EBU te hebben overtreden met het bekende gevolg. Wanneer de Nederlandse delegatie heel boos reageert met de opmerking dat de straf buitenproportioneel is, geven ze in feite toe dat Joost de regels heeft overtreden. Anders hadden ze wel gezegd dat de straf onrechtmatig zou zijn. Buitenproportioneel is een waardeoordeel dat de Zweedse rechter zal gaan toetsen, maar voor mij staat vast dat er iets gruwelijk mis is gegaan. Heeft de Nederlandse delegatie dan goed gehandeld? Het antwoord is nee. Joost is creatief en uitvoerend artiest en had moeten doen wat hij goed kan: het neerzetten van een ijzersterke performance. De delegatie had Joost moeten beschermen voor het Eurovisie circus en voor zichzelf. Want we hebben het hier over een jongen van 26 met een beladen geschiedenis die wordt losgelaten in een arena van prikkels. Dat is haast vragen om gedoe. De Nederlandse delegatie heeft, óf een slecht plan gehad, óf het goede plan slecht uitgevoerd. Zij zijn met zijn allen in de waterbak beland. Mocht het de bedoeling zijn geweest van Joost Klein en de Nederlandse delegatie om te winnen op exposure en zou het zo zijn dat de hele rel onderdeel is van een vooropgezet plan, dan hebben ze de waterbak met glans doorlopen en kunnen ze zich alsnog als winnaar uitroepen. Het gevolg is namelijk dat Europapa meer aandacht heeft gehad dan de winnaar uit Zwitserland. Het is de vraag wat we ons over 5 jaar van deze editie gaan herinneren: de winnaar of de rel?
A row of small bowls filled with fruit on a table.
door maartenwolsing 13 april 2024
Communicatie in het buitenland
door maartenwolsing 19 januari 2024
Nieuwe naam
door maartenwolsing 11 mei 2023
Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen.
Meer posts