Vandaag:
Get the f*cking order.
Het boek "Stop Verkopen" is af en kan je bestellen op mijn website.
Wil je meer weten over het opbouwen van een markt, het bereiken van je doelgroep en het verbeteren van je omzet, bel of mail me even. Dan gaan we samen kijken wat voor jou en/of jouw team de beste oplossing is om jouw doelen te stellen en te bereiken. Hieronder een deel van een van de laatste hoofdstukken uit mijn boek.
Maar hoe sluit je een deal? Closen zeggen we ook wel. Het begint bij je lichaamstaal. Hoe ziet de ander jou? 55% van je communicatie wordt bepaald door je lichaamstaal. Dan komt je stemgebruik. 38% van je communicatie wordt hierdoor bepaald. Intonatie, toonhoogte, dictie, snelheid, ritme en volume zijn instrumenten die je hiervoor gebruikt. Alle instrumenten zijn trainbaar. En dan blijven er nog 7% over voor je woorden. Het maakt uiteindelijk weinig uit wat je zegt.
Dat verklaart het succes van mijn oud-collega Jan. We werkten samen in een winkel in wit- en bruingoed (huishoudelijke apparaten en audio/video). Jan kon werkelijk alles verkopen. Hij stak met kop en schouders uit boven alle collega’s, terwijl zijn technische kennis veel te mager was. Technische kennis is bij de verkoop van wit- en bruingoed best handig. Andere collega’s wisten veel meer van de techniek, maar verkochten veel minder. Wat deed Jan? Hij maakte contact met de mensen. Met zijn hoofd een beetje opzij, iets naar voren gebogen, jasje los, handen uit de zakken en een grote glimlach liep hij op zijn slachtoffers af. Alsof een onschuldige knuffelbeer een aai komt halen. Vervolgens nam hij direct het stemgebruik van de klant over. Vrolijke mensen kregen een welkomstgrap, bezorgde mensen kregen een empathische vraag. Vervolgens kon hij technisch de grootste onzin uitkramen en met de beste deal wegkomen. Zijn succes lag niet in de techniek van de apparaten, maar in de beloftes die de apparaten voor de klant gaven.