Close the deal
Afsluiten in een andere tijdzone

Hoe ontwikkel je een markt? Hoe voer je verkoopgesprekken? Hoe maak je een salesplan? Hoe haal je je verkoopdoelstellingen?
"Stop verkopen", zo heet mijn boek. Met veel plezier laat ik je stukjes hieruit lezen want "Stop Verkopen" is een verkoopmethode waar ik je graag meer over vertel.
Vandaag: Close the deal in een andere tijdzone
"Het zijn sterke schouders die de luxe van dit leven kunnen dragen", zei hij met een knipoog.
Plezier in sales volgt vaak na hard werken. Of is dat harde werken het grootste plezier? En wat is hard werken? Het is niet te vergelijken met lichamelijk werk waar je je spieren gaat voelen. Hard werken in sales is vooral lange dagen maken, continu ‘aan staan’ en vlammen als het nodig is.
Wat zou deze trip gaan brengen? Wat weet ik van Zuid-Korea? Eigenlijk niet zo veel. Dat het grenst aan Noord-Korea, dat het een ingewikkelde historie heeft met verschillende ‘buurlanden’, waaronder Japan, dat er 50 miljoen inwoners zijn en dat het sinds de jaren vijftig een geweldige economische ontwikkeling doormaakte. Denk aan merken als LG, Samsung, Kia en Daewoo. De lokale agent, de heer Lee, zorgt ervoor dat de klanten regelmatig een bezoek krijgen, dat er bij problemen iemand snel ter plekke is en dat documenten worden vertaald. En hoewel hij perfect in staat is de klanten goed te bedienen, is het noodzakelijk dat er af en toe een afvaardiging uit Nederland samen met hem de klanten bezoekt.
Om tijd te sparen gok ik erop dat een nachtvlucht voldoende rust zal geven en dat ik een paar uur zal slapen in het vliegtuig. Bij gokken heb je meestal meer kans op verliezen dan op winnen. Zo ook deze keer. De aanloop naar de trip is onrustig. Er zijn veel lopende zaken en de voorbereiding van de klantbezoeken is in het gedrang gekomen. Dat moet dus in het vliegtuig gebeuren. De vlucht is lang genoeg, dus dat moet lukken. Tien en een half uur vliegtijd moet voldoende zijn om nog wat te werken. Ik heb de vlucht van zeven uur ’s avonds en kom om één uur in de middag lokale tijd aan, met een tijdsverschil van zeven uur.
Voordat je in het vliegtuig de rust hebt om te werken, ben je een paar uur verder vanaf het boarden. De safety checks, taxiën, stijgen en de eerste ronde maaltijden zorgen dat er niet veel gewerkt kan worden. Op het moment dat de tijd voor werken is aangekomen, zegt mijn biologische klok dat het tijd is om te gaan slapen en bovendien gaan de lampen uit. Boink, de stoel voor mij klapt naar achteren en de leefruimte is met de helft verminderd.
Na een belabberde nacht in een economy stoel, volgt de volgende dag van onderhandelen, gesprekken voeren en de deal binnen halen. Het werk moet dan nog beginnen.
Mag het iets meer zijn?
