Het boek is af maar het project begint pas. Stop verkopen is veel meer dan alleen een boek. Het is een methode die je kunt gebruiken om je product te laten kopen door jouw klant.
Deze weken krijgen jullie steeds een deel te lezen uit mijn boek. Vind je het leuk het boek aan te schaffen? Kijk even in mijn webwinkel.
Vandaag: Dom kijken, waarom?
Een andere strategie in het gesprek is de vertraging. We zijn geneigd lekker snel te communiceren en als gesprekspartners gaan we het liefst mee met de snelheid van anderen. Het voeren van het gesprek op hetzelfde ritme geeft een gevoel van collectiviteit. Wanneer we in een andere taal communiceren willen we het liefst het eigen ritme bewaren. Maar omdat we de taal minder goed beheersen hebben we meer tijd nodig alles te verstaan en te begrijpen. Wanneer ik merk dat ik achterop raak, ga ik bewust onder mijn ritme praten. Ik praat langzamer dan ik gewend ben, ik praat zachter dan normaal, wat mijn stem naar beneden haalt en ik articuleer beter. Omdat mijn gesprekspartner ook graag wil ‘spiegelen’ in het gesprek, zal hij mij ongemerkt gaan overnemen. Het komt misschien wat lijzig over, maar je snapt meer van wat er wordt gezegd. De bijvangst hier is dat de lagere stem lekker zelfverzekerd overkomt.
Als je niet zeker weet wat je moet antwoorden, kun je gebruik maken van stopwoordjes als ‘voila’ in het Frans, ‘ok’ in het Engels en ‘Djallah’ in het Arabisch. Het is vaak een uitnodiging aan de spreker om het laatste te bevestigen middels herhaling van zichzelf.
Als niks meer werkt is er nog maar één oplossing: dom kijken en de mond houden. Dit werkt ook in Nederlandse gesprekken. Wanneer er een stilte valt in een gesprek, is de eerste die spreekt het meest onzeker en voelt zich het minst comfortabel. De kracht van de stilte geeft je ruimte na te denken over een verstandig antwoord. Soms kan je maar beter even niks meer zeggen.