Radar Love
Golden Earring

https://open.spotify.com/playlist/12bUwVhm2baQrkCQLhsn5X
Door Top Gear uitgeroepen tot ultiem auto liedje. Dit nummer uit 1975 een ode aan auto rijden. Ik heb de hele nacht gereden en mijn handen kleven aan het stuur. Toch gek als je het in het Nederlands vertaalt, is het ineens een truckers song. En misschien is dit ook wel deel van het geheim. Het nummer is universeel. Een ander deel van het lied: Je luistert naar de radio die in de nacht een heel andere dimensie heeft dan overdag. Veel oude liedjes, veel meer gesprekken en inbellers met de meest vreemde verhalen. Hier wordt gerefereerd aan het vergeten liedje van Brenda Lee, Coming on strong.
https://open.spotify.com/track/3f63DDspa9ZjEZR4vB0A7G
Radar Love. Wie weet er anno 2019 nog wat een radar is? Een stipje op een groen scherm wat bliept elke keer als het cirkel lijntje er overheen gaat. Een soort anker punt, het markeert je positie op dee aardkloot. Tegenwoordig zetten we even de locatie aan op Google maps en je kunt aan iedereen laten zien waar je bent. Niks ingewikkelde apparatuur, niks een puntje op een groen scherm. Maar dit is 1975.
De muziek.
Het intro: wanneer je die drie noten speelt: taadaadaa..... herken je het. Een eenvoudige riff door de band gespeeld als opening. En terwijl de gitaar in E uitklinkt, gaat de drum pompen en de bas versterkt het ritme. Door op F# (twee noten hoger) in te zetten dwingt de bas de band te wisselen naar een ander, hoger level. En pakt de bassist zijn podium. Er ontstaat vervolgens een battle tussen zang en gitaar. Na elke zin antwoordt de gitaar met een nieuwe riff. Terwijl drum & bass blijven pompen. Het couplet is als een kroeggesprek waarbij iedereen zijn aandacht opeist om in het refrein uit te monden in een climax van opwinding. Hou daarmee je gaspedaal maar eens in bedwang. Radio op standje burenruzie een gaan! De "brug" (tussenstuk) in het nummer zijn de riffs van de bassist en gitarist, die perfect getimed met de drummer worden uitgevoerd.
In diverse live uitvoeringen zijn hierna solo's te horen en kan het nummer maar zo een kwartier duren. Een mooi voorbeeld hiervan is de uitvoering op de live LP uit 1975 waar de band is uitgebreid met Eelco Gelling.
https://open.spotify.com/track/3BF2OddSi75p43hs243jkz
Vaak heb ik dit nummer geluisterd als ik van verre bestemming naar huis reed. Voor mij is Radar Love de "forgotten song" van Brenda Lee, waar ze zelf over zingen.
Dit nummer was de internationale doorbraak voor de Golden Earring met hoge noteringen in oa Engeland en USA. Maar deze band is met hun uitgebreide oevre voor wat betreft hun internationale carriere blijven hangen op het niveau van een "one hit wonder". Net als bijvoorbeeld Shocking Blue (Venus), George Baker (Una paloma Blanca) en Herman Brood (Saturday night) is het ze niet gelukt door te breken naar de internationale top. Door gebrekkige kennis van de buitenlandse markten, geklungel in management, zwakke marketing en te hoge ego's, is de internationale doorbraak achterwege gebleven.
Gelukkig heeft de Nederlandse muziekindustrie sinds die tijd het nodige bijgeleerd. Het is gelukt om toonaangevend te zijn in oa dance. D.J.'s als Tiesto en Armin van Buren bewijzen al jaren dat het mogelijk is om internationaal mee te spelen en zelfs (tijdelijk) toonaangevend te zijn. We hebben inmiddels het juiste produkt met de juiste marketing en verkoop in de juiste markt gezet. Ook andere acts in andere genres zoals Within Temptation en André Rieu bewijzen dat je een kwaliteitsprodukt internationaal kan blijven verkopen. In al deze gevallen wordt de muziek als produkt gezien dat in een specifieke markt wordt weggezet met een volwassen verkoopstrategie.
Mag het iets meer zijn?
