Ik ben de beste

maartenwolsing • 25 januari 2022

Nieuwsbrief #3

Met een lichte hoofdpijn en traag in de botten beweeg ik me door het doolhof van het hotel op zoek naar het ontbijtbuffet. De lange reis gisteren per trein, vliegtuig, huurauto in combinatie met te weinig water drinken zit in mijn benen.

Na het ontbijt, kakken, tandenpoetsen en de koffer sluiten kijk ik in de spiegel realiseer ik me dat het niet beter wordt dan dit. We zullen het hiermee moeten doen. De laatste check in de dagtas: papieren, computer, calculator en weggevertjes? Het hotel doolhof weer in, de nacht afrekenen, de huurauto uit de te kleine garage wurmen, de navigatie instellen en op zoek naar de zonnebril. De ochtendzon doet pijn aan de ogen. Na de nodige filestress op zoek naar de bezoekersparkeerplaats, de ingang in, aanmelden bij de receptie, doorverwezen worden naar de wachtkamer en binnengehaald worden door de inkoper voor het gesprek.

Dit is jaren mijn routine geweest op weg naar klantgesprekken. Vaak was ik meer dan een dag onderweg voordat de hand geschud kon worden. Er ging veel energie zitten in alleen maar bij de klant komen. Aan de andere kant gaf de reis ook veel tijd om nog eens na te denken over de te volgen verkoopstrategie, de aantekeningen nog eens te checken, de gesprekstechniek te kiezen en de bedrijfspresentatie opnieuw voor te bereiden. Elke keer is het verkoopgesprek een soort sollicitatiegesprek. Heb ik me goed voorbereid, heb ik alles op een rijtje, ben ik scherp genoeg en ga ik de order binnenhalen?

Bij goed resultaat sluit je af met een winnaarsgevoel en loop je ingehouden juichend de deur uit maar ook verliespartijen horen bij de wedstrijd. Op de terugweg laat je de film nog eens in je hoofd lopen. Heb ik alles eruit gehaald, welke verrassingen kwam ik tegen, heb ik goed geanticipeerd op de omstandigheden en waar heb ik misschien iets laten liggen?

In alle gevallen komt de volgende vraag: hoe vertel ik het mijn baas? Delen we de euforie, of spelen we de coole professional? Vooral wanneer je thuiskomt met een onverwacht resultaat, heb je wat uit te leggen. Dat kan zijn dat de order veel groter is uitgevallen maar dat je met de prijs hebt moeten spelen, of je staat met lege handen.

Niet zo heel lang geleden had ik weer zo’n gesprek, maar nu online. Er werd onderhandeld op het scherpst van de snede en de belangen waren groot. Alleen, nu was ik niet scherp. Ik miste de focus en verloor bijna het initiatief. De lange reis die ik in het verleden maakte, is gereduceerd tot 4 meter van mijn slaapkamer tot mijn werkkamer. De mentale voorbereidingstijd is gereduceerd van een dag naar 2 minuten. Het was zeker niet de eerste keer dat ik online moest onderhandelen, maar deze keer was het anders: ondanks mijn overhemd en jasje, kreeg ik mezelf niet scherp. Bij een bezoek heb je hier en daar momenten dat je je nog kunt oppeppen. Even de jas ophangen, wachten op de koffie en het “praatje pot” zorgen dan wel voor de focus. Deze keer lukte het niet: mijn geheugen leek blubber, ik kon me niet op het Engels concentreren en de inkoper stelde onverwachte vragen. We zijn er niet uitgekomen.

Het maximale resultaat was de schade van dit gesprek beperken en tijd kopen voor een hernieuwde voorbereiding.

Voor dit soort situaties en andere twijfeldagen heb ik een pen besteld met opdruk:

“IK BEN DE BESTE!”

Vanaf nu te koop in mijn webshop



Binnenkort komt de eerste officiele nieuwsbrief.

Wil je die ook ontvangen, mail dan naar :

verkoop@maartenwolsing.nl

ovv “nieuwsbrief”


Mag het iets meer zijn?

door maartenwolsing 18 februari 2025
helemaal niks
door maartenwolsing 28 januari 2025
MLK en DJT
A black bowl filled with blueberries on a black background.
door maartenwolsing 20 januari 2025
1969: say, can I have some of your purple berries
door maartenwolsing 13 januari 2025
De 80-20 regel
door maartenwolsing 6 januari 2025
De eerste werkdag van 2025
door maartenwolsing 6 september 2024
Wie is de beste kandidaat?
door maartenwolsing 14 mei 2024
Joost Klein en de waterbak Wat er precies is gebeurd in Malmö tijdens het Eurovisie Songfestival is nog niet helemaal duidelijk en het is de vraag of het ooit helemaal duidelijk wordt. In de aanloop naar de finale van het Eurovisie songfestival is er een incident voorgevallen tussen de Nederlandse inzending en een Zweedse cameravrouw. Feit is dat er iets moet zijn gebeurd dat de organisatie heeft doen besluiten tot het nemen van de zwaarste maatregel: diskwalificatie en de zaak overdragen aan de plaatselijke politie. Die heeft, na het horen van alle partijen, besloten de zaak over te hevelen aan de officier van justitie die er vervolgens een uitspraak over moet doen. Dat betekent dat het geen gemakkelijke casus is. De EBU, de organisatie van het songfestival heeft vele belangen moeten afwegen en een hoop kritiek over zich heen gehad. Terecht of onterecht, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar om een zaak te hebben naar de politie zal er iets moeten zijn voorgevallen dat ernstig genoeg is om deze zware maatregelen te nemen. Ook de EBU zal zich bewust zijn van de emoties die op dat moment naar boven kunnen komen. Maar laten we de zaak eens bekijken van een andere kant. De waterbak. De waterbak is een obstakel in de steeple chase waarbij je na het lopen van een aantal meters en het nemen van een aantal hordes te maken krijgt met een bak water waar je het beste overheen kan springen. Door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je de overkant niet haalt en dat je in de waterbak belandt. Afhankelijk van je val, kan je door met natte voeten of moet je afhaken. Ik heb regelmatig te maken gehad met de metafoor van de waterbak, omdat een project op het laatste moment afketste. In processen heb je te maken met een race die te vergelijken is met de steeple chase. Degene met het beste plan, de beste mentale kracht, de beste uitvoering, de langste adem en een beetje geluk zal als winnaar over de streep komen. Tijdens lange salestrajecten ben ik helaas regelmatig in de waterbak terechtgekomen. In mijn hoofd had ik de winst al binnen, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. De ene keer was de concurrentie mij te slim af, ik had het proces toch niet goed ingeschat en de andere keer werd ik, verblind door het zicht op de winst, slordig in mijn procesmanagement. Mijn focus werd minder en ik werd afgeleid door bijzaken die niet bijdragen tot het uiteindelijke doel: de order. In dit perspectief gezien is het tragisch wat er is gebeurd met Joost Klein. Naar zijn eigen zeggen heeft hij jarenlang gewerkt aan deelname en hopelijk winst tijdens het Eurovisie Songfestival. Zijn fanbase heeft hij voldoende gespreid om uit verschillende Europese landen jonge stemmers te trekken. Zijn liedje is aansprekend voor de jongste generatie maar ook voor de iets oudere Europeaan die nog heeft staan hakken op een 90’s feest. Zijn act is genderneutraal genoeg voor de doelgroep en hij heeft zich omringd met belangrijke influencers om voldoende bereik te krijgen bij de niet-tv kijkende groep songfestival liefhebbers. Het thema van zijn liedje is heel toepasselijk verbroedering, wat in deze tijd van oorlogen en onzekerheid op veel steun kan rekenen en hij sluit af met een hele persoonlijke, emotionele boodschap. Bij de bookmakers was de inzending goed voor een stevige top 10 notering. Als Joost zich aan zijn plan had gehouden en zich netjes aan de regels had gehouden, was het liedje waarschijnlijk hoog geëindigd. Maar toen kwam de waterbak. Joost liet zich afleiden van zijn doel en werd emotioneel. Dat is funest voor het managen van een proces. Hij schijnt een aantal keren de regels van de EBU te hebben overtreden met het bekende gevolg. Wanneer de Nederlandse delegatie heel boos reageert met de opmerking dat de straf buitenproportioneel is, geven ze in feite toe dat Joost de regels heeft overtreden. Anders hadden ze wel gezegd dat de straf onrechtmatig zou zijn. Buitenproportioneel is een waardeoordeel dat de Zweedse rechter zal gaan toetsen, maar voor mij staat vast dat er iets gruwelijk mis is gegaan. Heeft de Nederlandse delegatie dan goed gehandeld? Het antwoord is nee. Joost is creatief en uitvoerend artiest en had moeten doen wat hij goed kan: het neerzetten van een ijzersterke performance. De delegatie had Joost moeten beschermen voor het Eurovisie circus en voor zichzelf. Want we hebben het hier over een jongen van 26 met een beladen geschiedenis die wordt losgelaten in een arena van prikkels. Dat is haast vragen om gedoe. De Nederlandse delegatie heeft, óf een slecht plan gehad, óf het goede plan slecht uitgevoerd. Zij zijn met zijn allen in de waterbak beland. Mocht het de bedoeling zijn geweest van Joost Klein en de Nederlandse delegatie om te winnen op exposure en zou het zo zijn dat de hele rel onderdeel is van een vooropgezet plan, dan hebben ze de waterbak met glans doorlopen en kunnen ze zich alsnog als winnaar uitroepen. Het gevolg is namelijk dat Europapa meer aandacht heeft gehad dan de winnaar uit Zwitserland. Het is de vraag wat we ons over 5 jaar van deze editie gaan herinneren: de winnaar of de rel?
A row of small bowls filled with fruit on a table.
door maartenwolsing 13 april 2024
Communicatie in het buitenland
door maartenwolsing 19 januari 2024
Nieuwe naam
door maartenwolsing 11 mei 2023
Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen.
Meer posts