Ik ben de beste
Nieuwsbrief #3
Met een lichte hoofdpijn en traag in de botten beweeg ik me door het doolhof van het hotel op zoek naar het ontbijtbuffet. De lange reis gisteren per trein, vliegtuig, huurauto in combinatie met te weinig water drinken zit in mijn benen.
Na het ontbijt, kakken, tandenpoetsen en de koffer sluiten kijk ik in de spiegel realiseer ik me dat het niet beter wordt dan dit. We zullen het hiermee moeten doen. De laatste check in de dagtas: papieren, computer, calculator en weggevertjes? Het hotel doolhof weer in, de nacht afrekenen, de huurauto uit de te kleine garage wurmen, de navigatie instellen en op zoek naar de zonnebril. De ochtendzon doet pijn aan de ogen. Na de nodige filestress op zoek naar de bezoekersparkeerplaats, de ingang in, aanmelden bij de receptie, doorverwezen worden naar de wachtkamer en binnengehaald worden door de inkoper voor het gesprek.
Dit is jaren mijn routine geweest op weg naar klantgesprekken. Vaak was ik meer dan een dag onderweg voordat de hand geschud kon worden. Er ging veel energie zitten in alleen maar bij de klant komen. Aan de andere kant gaf de reis ook veel tijd om nog eens na te denken over de te volgen verkoopstrategie, de aantekeningen nog eens te checken, de gesprekstechniek te kiezen en de bedrijfspresentatie opnieuw voor te bereiden. Elke keer is het verkoopgesprek een soort sollicitatiegesprek. Heb ik me goed voorbereid, heb ik alles op een rijtje, ben ik scherp genoeg en ga ik de order binnenhalen?
Bij goed resultaat sluit je af met een winnaarsgevoel en loop je ingehouden juichend de deur uit maar ook verliespartijen horen bij de wedstrijd. Op de terugweg laat je de film nog eens in je hoofd lopen. Heb ik alles eruit gehaald, welke verrassingen kwam ik tegen, heb ik goed geanticipeerd op de omstandigheden en waar heb ik misschien iets laten liggen?
In alle gevallen komt de volgende vraag: hoe vertel ik het mijn baas? Delen we de euforie, of spelen we de coole professional? Vooral wanneer je thuiskomt met een onverwacht resultaat, heb je wat uit te leggen. Dat kan zijn dat de order veel groter is uitgevallen maar dat je met de prijs hebt moeten spelen, of je staat met lege handen.
Niet zo heel lang geleden had ik weer zo’n gesprek, maar nu online. Er werd onderhandeld op het scherpst van de snede en de belangen waren groot. Alleen, nu was ik niet scherp. Ik miste de focus en verloor bijna het initiatief. De lange reis die ik in het verleden maakte, is gereduceerd tot 4 meter van mijn slaapkamer tot mijn werkkamer. De mentale voorbereidingstijd is gereduceerd van een dag naar 2 minuten. Het was zeker niet de eerste keer dat ik online moest onderhandelen, maar deze keer was het anders: ondanks mijn overhemd en jasje, kreeg ik mezelf niet scherp. Bij een bezoek heb je hier en daar momenten dat je je nog kunt oppeppen. Even de jas ophangen, wachten op de koffie en het “praatje pot” zorgen dan wel voor de focus. Deze keer lukte het niet: mijn geheugen leek blubber, ik kon me niet op het Engels concentreren en de inkoper stelde onverwachte vragen. We zijn er niet uitgekomen.
Het maximale resultaat was de schade van dit gesprek beperken en tijd kopen voor een hernieuwde voorbereiding.
Voor dit soort situaties en andere twijfeldagen heb ik een pen besteld met opdruk:
“IK BEN DE BESTE!”
Vanaf nu te koop in mijn webshop
Binnenkort komt de eerste officiele nieuwsbrief.
Wil je die ook ontvangen, mail dan naar :
ovv “nieuwsbrief”
Mag het iets meer zijn?
