"Ik ben de beste"
Nieuwsbrief#2
Beste lezeres, lezer,
Nou heb ik wel eens vaker een blogje gemaakt maar die van vorige week versloeg al mijn like-records. Door de vele positieve reacties zat ik te gloeien achter mijn computer. In mijn tweede week ZZP heb ik veel kopjes koffie gedaan. Zowel virtueel als on site. De koffiegesprekken gingen over hoe het weekend was, naar hoe ziet het verdienmodel van jouw bedrijf eruit, naar hoe start ik mijn eigen bedrijf en naar wat kan ik nou eigenlijk? (Heel erg aansprekend) Iedereen heeft verhalen van hoop, succes en van dromen. Van hard werken, keihard op je bek gaan en weer door.
Eén van de lezers benaderde mij en we spraken via Zoom. Hij was getriggerd door de term: “het ouderwetse handwerk” en had het blogje voorgelezen aan zijn verkoop-collega’s. Hij vertelde zijn verhaal over zijn muzikale avonturen als jong volwassene, over zijn overstap naar sales, over ouder worden en over de nieuwe collega’s die in een andere wereld lijken te leven.
Een goede vriendin vertelde me haar verhaal dat ze na 30 jaar bij een werkgever werd weg gereorganiseerd. Ook zij pakte de draad op, liet zich omscholen en is als ZZP-er gelukkig met de opdrachten die ze krijgt.
De gesprekken gaven me waardevolle tips, adviezen en geruststellingen.
“Ga vooral door met wat je doet, dan lukt het wel.” Dat deed me denken aan een tip die ik een tijd geleden al kreeg aan de vooravond van een belangrijk verkoopgesprek: “Volg je onderbuikgevoel, dat heeft je gebracht waar je nu bent en zal je ook nu verder helpen.”
Met mijn kennis van het verkoopproces en met mijn rugzak vol internationale ervaring moet het een eitje zijn nieuwe opdrachten binnen te roeien. Ik heb met lastige inkopers om tafel gezeten in de moeilijkste omstandigheden. In deze een klein bedompt kantoor midden in Azië zonder airco mét een darminfectie werden alle inkoopregisters open gezet. Alleen, toen werkte ik nog voor een baas en verkocht ik een product. Nu werk ik voor mezelf en gaat het om mijn dienst.
Ik ben lang bezig met het definiëren hiervan. Wat verkoop ik nou eigenlijk?
Met het Business Model Canvas ben lang ik aan het stoeien geweest en heb gezocht naar de waardepropositie. Mijn coach werd horendol van mijn besluiteloosheid en gaf het min of meer op. Talloze seminars heb ik inmiddels gevolgd, boeken verslonden (meestal tot de helft), eindeloze gesprekken zijn gevoerd en ik ben eruit: "Resultaatgerichte salescoach" wordt mijn slogan.
Was dat nou zo moeilijk zou u misschien denken? Het antwoord is ja, het was verschrikkelijk moeilijk dit te bedenken. Maar hij staat. Op naar de volgende uitdaging: Wie gaat geloven dat ik goed ben in wat ik doe? Ik weet zelf best dat ik een vakman ben, maar om dat nou over mezelf te zeggen…. Aan de andere kant moet het ook geen valse bescheidenheid worden.
Als het bedrijf eenmaal loopt zal iedereen zeggen: zie je nou wel? Maar tot het zover is moet ik vooral eerst mezelf overtuigen dat het inderdaad klopt wat er staat: Resultaatgerichte salescoach.
Aan de andere kant hou ik ook van die onzekerheid die dit project geeft.
Ik moet van binnen stiekem lachen als ik eraan denk dat het allemaal kan mislukken: een verkoop advieskantoor wat niet van de grond komt omdat het niet goed wordt verkocht. Dat is ook wel weer een goede grap.
Met die gedachte sluit ik vandaag af. Beste lezer, de week zit erop, het is vrijdagmiddag 14 januari 2022, zes uur. Het is weekend, tijd voor een drankje en een hapje.
Ik ga je snel verder op de hoogte houden van mijn ondernemerschap via mijn blogpagina. Wil je niks missen, schrijf je dan ook in voor de nieuwsbrief. Mail hiervoor naar :
ovv “nieuwsbrief”
Ps: heeft iemand van jullie misschien een idee voor een leuk relatiegeschenk?
Ik kom niet verder dan een pen met opdruk: ”Ik ben de beste” als motivational message voor de gebruiker.
Mag het iets meer zijn?
