"Ik ben de beste"

maartenwolsing • 14 januari 2022

Nieuwsbrief#2

Beste lezeres, lezer,

Nou heb ik wel eens vaker een blogje gemaakt maar die van vorige week versloeg al mijn like-records. Door de vele positieve reacties zat ik te gloeien achter mijn computer. In mijn tweede week ZZP heb ik veel kopjes koffie gedaan. Zowel virtueel als on site. De koffiegesprekken gingen over hoe het weekend was, naar hoe ziet het verdienmodel van jouw bedrijf eruit, naar hoe start ik mijn eigen bedrijf en naar wat kan ik nou eigenlijk? (Heel erg aansprekend) Iedereen heeft verhalen van hoop, succes en van dromen. Van hard werken, keihard op je bek gaan en weer door.

Eén van de lezers benaderde mij en we spraken via Zoom. Hij was getriggerd door de term: “het ouderwetse handwerk” en had het blogje voorgelezen aan zijn verkoop-collega’s. Hij vertelde zijn verhaal over zijn muzikale avonturen als jong volwassene, over zijn overstap naar sales, over ouder worden en over de nieuwe collega’s die in een andere wereld lijken te leven.

Een goede vriendin vertelde me haar verhaal dat ze na 30 jaar bij een werkgever werd weg gereorganiseerd. Ook zij pakte de draad op, liet zich omscholen en is als ZZP-er gelukkig met de opdrachten die ze krijgt.

De gesprekken gaven me waardevolle tips, adviezen en geruststellingen.

“Ga vooral door met wat je doet, dan lukt het wel.” Dat deed me denken aan een tip die ik een tijd geleden al kreeg aan de vooravond van een belangrijk verkoopgesprek: “Volg je onderbuikgevoel, dat heeft je gebracht waar je nu bent en zal je ook nu verder helpen.”

Met mijn kennis van het verkoopproces en met mijn rugzak vol internationale ervaring moet het een eitje zijn nieuwe opdrachten binnen te roeien. Ik heb met lastige inkopers om tafel gezeten in de moeilijkste omstandigheden. In deze een klein bedompt kantoor midden in Azië zonder airco mét een darminfectie werden alle inkoopregisters open gezet. Alleen, toen werkte ik nog voor een baas en verkocht ik een product. Nu werk ik voor mezelf en gaat het om mijn dienst.

Ik ben lang bezig met het definiëren hiervan. Wat verkoop ik nou eigenlijk?

Met het Business Model Canvas ben lang ik aan het stoeien geweest en heb gezocht naar de waardepropositie. Mijn coach werd horendol van mijn besluiteloosheid en gaf het min of meer op. Talloze seminars heb ik inmiddels gevolgd, boeken verslonden (meestal tot de helft), eindeloze gesprekken zijn gevoerd en ik ben eruit: "Resultaatgerichte salescoach" wordt mijn slogan.

Was dat nou zo moeilijk zou u misschien denken? Het antwoord is ja, het was verschrikkelijk moeilijk dit te bedenken. Maar hij staat. Op naar de volgende uitdaging: Wie gaat geloven dat ik goed ben in wat ik doe? Ik weet zelf best dat ik een vakman ben, maar om dat nou over mezelf te zeggen…. Aan de andere kant moet het ook geen valse bescheidenheid worden.

Als het bedrijf eenmaal loopt zal iedereen zeggen: zie je nou wel? Maar tot het zover is moet ik vooral eerst mezelf overtuigen dat het inderdaad klopt wat er staat: Resultaatgerichte salescoach.

Aan de andere kant hou ik ook van die onzekerheid die dit project geeft.

Ik moet van binnen stiekem lachen als ik eraan denk dat het allemaal kan mislukken: een verkoop advieskantoor wat niet van de grond komt omdat het niet goed wordt verkocht. Dat is ook wel weer een goede grap.

Met die gedachte sluit ik vandaag af. Beste lezer, de week zit erop, het is vrijdagmiddag 14 januari 2022, zes uur. Het is weekend, tijd voor een drankje en een hapje.

Ik ga je snel verder op de hoogte houden van mijn ondernemerschap via mijn blogpagina. Wil je niks missen, schrijf je dan ook in voor de nieuwsbrief. Mail hiervoor naar :

verkoop@maartenwolsing.nl

ovv “nieuwsbrief”




Ps: heeft iemand van jullie misschien een idee voor een leuk relatiegeschenk?

Ik kom niet verder dan een pen met opdruk: ”Ik ben de beste” als motivational message voor de gebruiker.


Mag het iets meer zijn?

door maartenwolsing 18 februari 2025
helemaal niks
door maartenwolsing 28 januari 2025
MLK en DJT
A black bowl filled with blueberries on a black background.
door maartenwolsing 20 januari 2025
1969: say, can I have some of your purple berries
door maartenwolsing 13 januari 2025
De 80-20 regel
door maartenwolsing 6 januari 2025
De eerste werkdag van 2025
door maartenwolsing 6 september 2024
Wie is de beste kandidaat?
door maartenwolsing 14 mei 2024
Joost Klein en de waterbak Wat er precies is gebeurd in Malmö tijdens het Eurovisie Songfestival is nog niet helemaal duidelijk en het is de vraag of het ooit helemaal duidelijk wordt. In de aanloop naar de finale van het Eurovisie songfestival is er een incident voorgevallen tussen de Nederlandse inzending en een Zweedse cameravrouw. Feit is dat er iets moet zijn gebeurd dat de organisatie heeft doen besluiten tot het nemen van de zwaarste maatregel: diskwalificatie en de zaak overdragen aan de plaatselijke politie. Die heeft, na het horen van alle partijen, besloten de zaak over te hevelen aan de officier van justitie die er vervolgens een uitspraak over moet doen. Dat betekent dat het geen gemakkelijke casus is. De EBU, de organisatie van het songfestival heeft vele belangen moeten afwegen en een hoop kritiek over zich heen gehad. Terecht of onterecht, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar om een zaak te hebben naar de politie zal er iets moeten zijn voorgevallen dat ernstig genoeg is om deze zware maatregelen te nemen. Ook de EBU zal zich bewust zijn van de emoties die op dat moment naar boven kunnen komen. Maar laten we de zaak eens bekijken van een andere kant. De waterbak. De waterbak is een obstakel in de steeple chase waarbij je na het lopen van een aantal meters en het nemen van een aantal hordes te maken krijgt met een bak water waar je het beste overheen kan springen. Door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je de overkant niet haalt en dat je in de waterbak belandt. Afhankelijk van je val, kan je door met natte voeten of moet je afhaken. Ik heb regelmatig te maken gehad met de metafoor van de waterbak, omdat een project op het laatste moment afketste. In processen heb je te maken met een race die te vergelijken is met de steeple chase. Degene met het beste plan, de beste mentale kracht, de beste uitvoering, de langste adem en een beetje geluk zal als winnaar over de streep komen. Tijdens lange salestrajecten ben ik helaas regelmatig in de waterbak terechtgekomen. In mijn hoofd had ik de winst al binnen, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. De ene keer was de concurrentie mij te slim af, ik had het proces toch niet goed ingeschat en de andere keer werd ik, verblind door het zicht op de winst, slordig in mijn procesmanagement. Mijn focus werd minder en ik werd afgeleid door bijzaken die niet bijdragen tot het uiteindelijke doel: de order. In dit perspectief gezien is het tragisch wat er is gebeurd met Joost Klein. Naar zijn eigen zeggen heeft hij jarenlang gewerkt aan deelname en hopelijk winst tijdens het Eurovisie Songfestival. Zijn fanbase heeft hij voldoende gespreid om uit verschillende Europese landen jonge stemmers te trekken. Zijn liedje is aansprekend voor de jongste generatie maar ook voor de iets oudere Europeaan die nog heeft staan hakken op een 90’s feest. Zijn act is genderneutraal genoeg voor de doelgroep en hij heeft zich omringd met belangrijke influencers om voldoende bereik te krijgen bij de niet-tv kijkende groep songfestival liefhebbers. Het thema van zijn liedje is heel toepasselijk verbroedering, wat in deze tijd van oorlogen en onzekerheid op veel steun kan rekenen en hij sluit af met een hele persoonlijke, emotionele boodschap. Bij de bookmakers was de inzending goed voor een stevige top 10 notering. Als Joost zich aan zijn plan had gehouden en zich netjes aan de regels had gehouden, was het liedje waarschijnlijk hoog geëindigd. Maar toen kwam de waterbak. Joost liet zich afleiden van zijn doel en werd emotioneel. Dat is funest voor het managen van een proces. Hij schijnt een aantal keren de regels van de EBU te hebben overtreden met het bekende gevolg. Wanneer de Nederlandse delegatie heel boos reageert met de opmerking dat de straf buitenproportioneel is, geven ze in feite toe dat Joost de regels heeft overtreden. Anders hadden ze wel gezegd dat de straf onrechtmatig zou zijn. Buitenproportioneel is een waardeoordeel dat de Zweedse rechter zal gaan toetsen, maar voor mij staat vast dat er iets gruwelijk mis is gegaan. Heeft de Nederlandse delegatie dan goed gehandeld? Het antwoord is nee. Joost is creatief en uitvoerend artiest en had moeten doen wat hij goed kan: het neerzetten van een ijzersterke performance. De delegatie had Joost moeten beschermen voor het Eurovisie circus en voor zichzelf. Want we hebben het hier over een jongen van 26 met een beladen geschiedenis die wordt losgelaten in een arena van prikkels. Dat is haast vragen om gedoe. De Nederlandse delegatie heeft, óf een slecht plan gehad, óf het goede plan slecht uitgevoerd. Zij zijn met zijn allen in de waterbak beland. Mocht het de bedoeling zijn geweest van Joost Klein en de Nederlandse delegatie om te winnen op exposure en zou het zo zijn dat de hele rel onderdeel is van een vooropgezet plan, dan hebben ze de waterbak met glans doorlopen en kunnen ze zich alsnog als winnaar uitroepen. Het gevolg is namelijk dat Europapa meer aandacht heeft gehad dan de winnaar uit Zwitserland. Het is de vraag wat we ons over 5 jaar van deze editie gaan herinneren: de winnaar of de rel?
A row of small bowls filled with fruit on a table.
door maartenwolsing 13 april 2024
Communicatie in het buitenland
door maartenwolsing 19 januari 2024
Nieuwe naam
door maartenwolsing 11 mei 2023
Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen.
Meer posts