Het ouderwetse Handwerk
Nieuwsbrief Maarten Wolsing #1
Vorige week sprak ik met een bevriende salesmanager en ik vroeg hem hoe het komt dat hij zo succesvol is.
Hij noemde het: “het ouderwetse commerciële handwerk”. Dat betekent relaties, kopjes koffie, handen schudden, luisteren, diners, offertes en doen wat je belooft.
Vanaf mijn eerste baan in de verkoop heb ik me afgevraagd wat mensen triggert om een aankoop wel of niet te doen. Door te lezen over hoe de mens in elkaar steekt, over verkooptechnieken en over organisatievormen, kwam ik meer te weten over de theoretische achtergrond maar die gaf me onvoldoende houvast. De grootste inspiratie kreeg ik door te kijken naar en praten met succesvolle collega’s, concurrenten en leidinggevenden.
Veel managers zijn hoogopgeleid en zien het verkoopproces als een Excel file. Middels een protocol wordt een schijnbare voorspelbaarheid gecreëerd. Ze zijn vanuit hun theoretische opleiding vaak snel op een managementpositie terecht gekomen en hebben hierdoor een belangrijke stap overgeslagen in hun commerciële ontwikkeling. Ze zijn prima in staat een team aan te sturen maar zijn geen verkoop-expert.
De meest succesvolle salesmanagers daarentegen, weten dat verkoop mensenwerk is. Sales is een vaardigheid die je het best kunt leren van succesvolle experts die, net als jij, met vallen en opstaan groot worden.
Na 10.000+ uur B2B internationale sales manager, mag ik mezelf expert noemen en omdat ik in de afgelopen 25 jaar elk jaar meer verkocht dan het voorgaande jaar, mag ik mezelf succesvol noemen.
Deze verkoopkennis ga ik delen met de volgende generatie salesmanagers.
Tijdens de pandemie heb ik me opnieuw verdiept in mensen: hoe leren we, hoe gebruiken we onze talenten om onze doelen te bereiken en waarom maken we welke keuzes? Ik heb veel vrije dagen opgenomen voor het volgen van de TMA opleiding, het volgen van seminars, het geven van sales-trainingen en -workshops en het begeleiden van ondernemers in hun commerciële proces. Afgelopen najaar heb ik de knoop doorgehakt: ik ga mij helemaal inzetten voor mijn eigen bedrijf.
Vorige week, 1 januari 2022 ben ik volledig voor mezelf begonnen, ben ik uit de gouden kooi gestapt en heb de sprong gewaagd.
Mijn bedrijf heet “Maarten Wolsing Salescoach”.
Hier leer je hoe je vanuit jouw talenten, jouw verkoopvaardigheden nog meer resultaatgericht in kunt zetten:
B2B sales coaching,
B2B sales training / workshops en
B2B Interim sales.
Mijn bedrijf richt zich op professionals die meer uit hun commerciële proces willen halen.
Wil je persoonlijk gecoacht worden, dan kijken we eerst naar jouw talenten middels een TMA analyse, waarna we jouw vaardigheden gaan verbeteren.
Wil je dat je team beter gaat verkopen, dan zijn trainingen en workshops het beste middel. We kunnen inzoomen op bijvoorbeeld export, pitchen of afsluiten. Ook kunnen we de groep analyseren om te kijken waar de mogelijkheden liggen binnen het team en hoe beter samen te werken.
Heb je gewoon even geen tijd om een product in de markt te zetten, dan kan ik dat voor je doen via interim sales . Het voordeel is dat je ook over mijn schouder mag meekijken en dat je het op een gegeven moment overneemt.
De eerste week als zelfstandige zit er inmiddels op en het voelt goed. Ik ben aan het werk geweest voor opdrachtgevers, heb mensen bestookt met nieuwe plannen, heb offertes gemaakt, zit in het weekend te administratie te doen (want ik heb een doordeweekse middag vrijgemaakt omdat de zon scheen) en heb mijn eerste online kick-off gehad, inclusief cocktails en bingo.
In de komende tijd ga ik je op de hoogte houden van mijn ondernemerschap via deze blogpagina, maar wil je niks missen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Mail hiervoor naar : verkoop@maartenwolsing.nl ovv “nieuwsbrief”
Mag het iets meer zijn?
