Dwarrelen
En laat het gebeuren

Wat ga je doen vandaag?
Ik ga de stad in, dwarrelen.
Dwarrelen, zo’n woord waarvan je eigenlijk gelijk begrijpt waar het over gaat maar wat in deze context een geheel eigen betekenis krijgt. Ik kende het woord wel van een blaadje dat naar beneden dwarrelt, synoniem voor kronkelen, krullen, slingeren, zwieren, wervelen. Het blaadje raakt los van de boom en vindt, afhankelijk van de omstandigheden, een nieuwe plek ergens in de buurt van de boom. Bij veel wind wat verder weg en wanneer het regent zal een nat blad wat minder bewegingen laten zien.
Een betekenis die ik tot voor kort niet kende, en ik weet ook niet of het veel wordt gebruikt, is wanneer mensen ergens naartoe gaan en dan de dag zich laten ontwikkelen. Je gaat een groep(je) ontmoeten voor een eerste drankje, maar de latere invulling van de dag/avond staat nog niet vast. Doordat je ook andere mensen tegenkomt, kan het zijn dat je besluit je bij een andere groep of persoon aan te sluiten omdat dat op dat moment net wat beter past. Je oorspronkelijke groep besluit iets te gaan doen waar je niet heel veel zin in hebt en je hebt de vrijheid van groep te veranderen. Je neemt netjes afscheid en je gaat gezellig door. Dat kan zich op een dag een aantal keren herhalen tot je jezelf terugvindt bij mensen die je voor vandaag nog nooit hebt gezien maar die op de een of andere manier wel een connectie hebben. Het kan ook zijn dat je alleen overblijft, ook geen probleem. Ga ergens zitten met een drankje of verplaats je rustig. Een nieuwe groep zal zich aandienen. Of niet en dan is het tijd om naar huis te gaan. Dan ben je uit gedwarreld.
Dagen als Koningsdag, stadsfestivals en zondagen met lekker weer lenen zich bij uitstek voor dwarrelen.
En nu ik dit stukje schrijf maak ik ook gelijk de link naar zakelijk netwerken. Dat is eigenlijk, als je erover nadenkt, ook een vorm van dwarrelen. Je gaat naar een netwerkbijeenkomst, zoals een vakbeurs, seminar of borrel. Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen. Mijn ervaring is dat dat niet heel effectief is en dat je al heel snel in de irritatiezone komt van je potentiële klant. Mijn advies is om eens wat meer te dwarrelen. Omdat nieuwe klanten meestal uit onverwachte hoek komen, is het verstandig om die onverwachte ontmoetingen te laten gebeuren. Natuurlijk ga je naar een netwerkbijeenkomst om bepaalde mensen te zien en te spreken maar laat het onverwachte ook gebeuren. Ga dwarrelen. Om bij de metafoor van het blaadje te blijven: laat je eens meevoeren door de omstandigheden en stel je open voor het onbekende. Je bent dicht genoeg bij de boom om in contact te blijven met je basis en je dwarrelt een nieuwe zekerheid tegemoet.
Mag het iets meer zijn?
