Een vitale vijftiger

Maarten Wolsing • 14 oktober 2019

Een vitale vijftiger

Toen mijn ouders vijftig werden, waren ze in mijn ogen oud. Als nakomertje met 2 broers boven mij, had ik mijn tienerjaren nog niet aangetikt en was alles boven de twintig jaar oud. De feesten werden gevierd met de traditionele Abraham en Sarah, het symbool van de vijftiger. r werden poppen voor de deur gezet met slingers en spandoeken en teksten die op humoristische wijze verwezen naar de jarige. Familie en vrienden kwamen op visite, sigaretten op tafel, Vieux en rosé in het glas en we aten taartjes, blokjes kaas en worst. Niet zelden zie je ook nu nog een Abraham in de tuin staan met de opdracht even flink te toeteren. Eén van de weinige bevelen die ik met veel plezier opvolg.

Nog niet zo lang geleden werd ik zelf vijftig en ik vierde mijn feest op vergelijkbare wijze. Er stonden poppen in de tuin, familie en vrienden kwamen voorbij en we aten en dronken tot we zat waren. De sigaretten waren verbannen naar de tuin en de Vieux en Rosé hadden plaatsgemaakt voor speciaal bieren en witte souvignon. Een belangrijk ander verschil was dat ik niet oud ben. In ieder geval niet zo oud als mijn ouders destijds. In ieder geval, dat vind ik. De realiteit is anders: "Je wordt ouder papa, geef het maar toe." Voor mijn kinderen ben ik, behalve hun vader, ook een man van middelbare leeftijd. En als ze dat tegen je zeggen moet je je achter de oren krabben: Middelbare leeftijd? Oef.

Hoe zou dat voor bedrijven zijn? Geldt daar ook een middelbare leeftijd voor? En wanneer gaat die in? Wanneer bedrijven hun honderd jarig jubileum vieren mag je het "Koninklijk" certificaat aanvragen. Bedrijven als KLM, Ahold, Grolsch, Philips, Eru, Bols en Auping hebben de status van honderd-plus bereikt. Die kan ik niet betrappen opgedrag dat bij een middelbare leeftijd "hoort". Voor bedrijven gelden kennelijk andere regels dan bij mensen. Vitaliteit is voor beide van groot belang. Bij mensen gaan de jaren op een bepaalde leeftijd toch tellen. Er komen kwaaltjes en ongemakjes die bij de leeftijd horen. En al kan je er zelf het nodige aan doen, de pensioengerechtigde leeftijd komt een keer kijken. Bedrijven kunnen zichzelf blijven vernieuwen. Wanneer dit gebeurt kan op de volgende vragen positief worden geantwoord: Telt het bedrijf nog mee in de benchmark met vergelijkbare bedrijven? Hoe is de positie in de markt? Kan het bouwen op een goede historie, een trouw klantenbestand en is het vizier gericht op de toekomst? Blijft het financieel gezond?

AFP, Apeldoorn Flexible Packaging ziet Abraham. Of Sarah. Vijftig jaar is niet oud, zelfs niet middelbaar. Hier wordt 50 weken per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag met meer dan 250 mensen verpakkingsmateriaal gemaakt. 65 Miljoen kilo, meer dan 3.000 vrachtwagens per jaar. Verpakkingsmateriaal voor het veilig verpakken van voedsel en stretchfilm voor het veilig transporteren van opgestapelde pallets. Het produkt wordt voornamelijk verkocht in Europa en een klein deel wereldwijd. Er wordt dagelijks nagedacht over duurzaamheid en de mogelijkheden het materiaal beter te laten passen in onze huidige samenleving. Hoe kan de afvalberg worden verkleind, materialen hergebruikt, transporten ge-optimaliseerd? Maar ook, hoe kan dit op een manier dat het betaalbaar blijft? Hoe wordt in en buiten de keten uitgelegd wat er aan de hand is? En uiteindelijk moet er ook iets worden verdiend om die 250 gezinnen en aandeelhouders van een inkomen te voorzien. AFP heeft in het verleden een aantal baanbrekende innovaties gedaan die besparingen in de markt geven van meer dan 20%. En er wordt verder gezocht. Recent is bij voorbeeld de Bio-based stretch film gelanceerd die een zeer belangrijke reductie van Co2 geeft en de ontwikkeling van goed recycable mono-materialen gaat in een hoog tempo. Er wordt enthousiast gewerkt aan oplossingen die aan de ene kant het gebruik van verpakkingsmaterialen beperken en aan de andere kant nieuwe, veilige en duurzame oplossingen geven. En de markt zit erop te wachten. Alleen wanneer innovatie, duurzaamheid en betaalbaarheid met elkaar in balans zijn, kunnen de doelstellingen voor de komende 50 jaar worden gerealiseerd. Doelstellingen die natuurlijk ook te maken hebben met het milieu. Consumenten geven voortdurend de boodschap door dat het beter moet en kan. Een uitdagend pakket aan taken en doelstellingen ligt op tafel die een gezonde groei voorspellen. Dit kan niet zónder je maatschappelijke plek te kennen en te blijven werken aan verantwoorde oplossingen. De verpakkingsbranche ligt onder het milieu-vergrootglas, maar zonder verpakkingen kunnen we ook niet. AFP heeft als vitale vijftiger met gezonde blik op de toekomst heel even een klein feestje gevierd. Nu wordt de gezonde Apeldoornse Arbeidsethos weer opgepakt. Cheers!

Mag het iets meer zijn?

door maartenwolsing 18 februari 2025
helemaal niks
door maartenwolsing 28 januari 2025
MLK en DJT
A black bowl filled with blueberries on a black background.
door maartenwolsing 20 januari 2025
1969: say, can I have some of your purple berries
door maartenwolsing 13 januari 2025
De 80-20 regel
door maartenwolsing 6 januari 2025
De eerste werkdag van 2025
door maartenwolsing 6 september 2024
Wie is de beste kandidaat?
door maartenwolsing 14 mei 2024
Joost Klein en de waterbak Wat er precies is gebeurd in Malmö tijdens het Eurovisie Songfestival is nog niet helemaal duidelijk en het is de vraag of het ooit helemaal duidelijk wordt. In de aanloop naar de finale van het Eurovisie songfestival is er een incident voorgevallen tussen de Nederlandse inzending en een Zweedse cameravrouw. Feit is dat er iets moet zijn gebeurd dat de organisatie heeft doen besluiten tot het nemen van de zwaarste maatregel: diskwalificatie en de zaak overdragen aan de plaatselijke politie. Die heeft, na het horen van alle partijen, besloten de zaak over te hevelen aan de officier van justitie die er vervolgens een uitspraak over moet doen. Dat betekent dat het geen gemakkelijke casus is. De EBU, de organisatie van het songfestival heeft vele belangen moeten afwegen en een hoop kritiek over zich heen gehad. Terecht of onterecht, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar om een zaak te hebben naar de politie zal er iets moeten zijn voorgevallen dat ernstig genoeg is om deze zware maatregelen te nemen. Ook de EBU zal zich bewust zijn van de emoties die op dat moment naar boven kunnen komen. Maar laten we de zaak eens bekijken van een andere kant. De waterbak. De waterbak is een obstakel in de steeple chase waarbij je na het lopen van een aantal meters en het nemen van een aantal hordes te maken krijgt met een bak water waar je het beste overheen kan springen. Door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je de overkant niet haalt en dat je in de waterbak belandt. Afhankelijk van je val, kan je door met natte voeten of moet je afhaken. Ik heb regelmatig te maken gehad met de metafoor van de waterbak, omdat een project op het laatste moment afketste. In processen heb je te maken met een race die te vergelijken is met de steeple chase. Degene met het beste plan, de beste mentale kracht, de beste uitvoering, de langste adem en een beetje geluk zal als winnaar over de streep komen. Tijdens lange salestrajecten ben ik helaas regelmatig in de waterbak terechtgekomen. In mijn hoofd had ik de winst al binnen, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. De ene keer was de concurrentie mij te slim af, ik had het proces toch niet goed ingeschat en de andere keer werd ik, verblind door het zicht op de winst, slordig in mijn procesmanagement. Mijn focus werd minder en ik werd afgeleid door bijzaken die niet bijdragen tot het uiteindelijke doel: de order. In dit perspectief gezien is het tragisch wat er is gebeurd met Joost Klein. Naar zijn eigen zeggen heeft hij jarenlang gewerkt aan deelname en hopelijk winst tijdens het Eurovisie Songfestival. Zijn fanbase heeft hij voldoende gespreid om uit verschillende Europese landen jonge stemmers te trekken. Zijn liedje is aansprekend voor de jongste generatie maar ook voor de iets oudere Europeaan die nog heeft staan hakken op een 90’s feest. Zijn act is genderneutraal genoeg voor de doelgroep en hij heeft zich omringd met belangrijke influencers om voldoende bereik te krijgen bij de niet-tv kijkende groep songfestival liefhebbers. Het thema van zijn liedje is heel toepasselijk verbroedering, wat in deze tijd van oorlogen en onzekerheid op veel steun kan rekenen en hij sluit af met een hele persoonlijke, emotionele boodschap. Bij de bookmakers was de inzending goed voor een stevige top 10 notering. Als Joost zich aan zijn plan had gehouden en zich netjes aan de regels had gehouden, was het liedje waarschijnlijk hoog geëindigd. Maar toen kwam de waterbak. Joost liet zich afleiden van zijn doel en werd emotioneel. Dat is funest voor het managen van een proces. Hij schijnt een aantal keren de regels van de EBU te hebben overtreden met het bekende gevolg. Wanneer de Nederlandse delegatie heel boos reageert met de opmerking dat de straf buitenproportioneel is, geven ze in feite toe dat Joost de regels heeft overtreden. Anders hadden ze wel gezegd dat de straf onrechtmatig zou zijn. Buitenproportioneel is een waardeoordeel dat de Zweedse rechter zal gaan toetsen, maar voor mij staat vast dat er iets gruwelijk mis is gegaan. Heeft de Nederlandse delegatie dan goed gehandeld? Het antwoord is nee. Joost is creatief en uitvoerend artiest en had moeten doen wat hij goed kan: het neerzetten van een ijzersterke performance. De delegatie had Joost moeten beschermen voor het Eurovisie circus en voor zichzelf. Want we hebben het hier over een jongen van 26 met een beladen geschiedenis die wordt losgelaten in een arena van prikkels. Dat is haast vragen om gedoe. De Nederlandse delegatie heeft, óf een slecht plan gehad, óf het goede plan slecht uitgevoerd. Zij zijn met zijn allen in de waterbak beland. Mocht het de bedoeling zijn geweest van Joost Klein en de Nederlandse delegatie om te winnen op exposure en zou het zo zijn dat de hele rel onderdeel is van een vooropgezet plan, dan hebben ze de waterbak met glans doorlopen en kunnen ze zich alsnog als winnaar uitroepen. Het gevolg is namelijk dat Europapa meer aandacht heeft gehad dan de winnaar uit Zwitserland. Het is de vraag wat we ons over 5 jaar van deze editie gaan herinneren: de winnaar of de rel?
A row of small bowls filled with fruit on a table.
door maartenwolsing 13 april 2024
Communicatie in het buitenland
door maartenwolsing 19 januari 2024
Nieuwe naam
door maartenwolsing 11 mei 2023
Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen.
Meer posts